Društvo

Jutjuberi – junaci dece XXI veka

Piše: Ivana I. Božić

Pre ere Interneta, deca su odrastala uz junake iz stripova i uz one sa malih ekrana iz emisija “Neven”, “Kocka do kocke”, “Otkrivalica”, “Metla bez drške”… Deca današnjice ugledaju se na Jutjubere (YouTubers) koji su dostigli status mejnstrim zvezda i industriju zabave promenili iz korena.

Pojava Interneta i društvenih mreža, potpuno su izmenili život savremenog čoveka, kao i način na koji se on povezuje sa drugima i komunicira. Novo vreme i nove tehnologije najviše su uticale na svet zabave stvarajući potpuno nove forme koje su donele neke nove zvezde. Njihov put najčešće započinje putem najpopularnije platforme za deljenje video sadržaja – YouTubea.

Osnovan 2005. godine kao platforma za razmenu video zapisa gde korisnici mogu da postavljaju svoje, pregledaju i komentarišu video zapise drugih korisnika, YouTube je brzo postao jedna od najposećenijih platformi, najpre u svetu, a nešto kasnije i na Balkanu. Iako YouTube pravilnik propisuje zabranu pristupa mlađima od 18 godina, u praksi to ne važi i mnogi popularni kreatori sadržaja, ali i njihova publika, često imaju od 13 do 16 godina.

U početku, jutjuberima su se nazivali svi ljudi koji redovno gledaju video sadržaje na stranici YouTube. Sa razvojem popularnosti ovog portala i velikog broja poseta, jutjuber je postao onaj ko stvara video sadržaje i postavlja ih na svoj YouTube kanal.

Najpopularniji Jutjuberi su najveće zvezde današnjice među osnovcima i srednjoškolcima. Mladi danas generalno više vremena provode uz kompjutere, tablete ili pametne telefone, non-stop su povezani na Internet i skoro svi sadržaji sa mreže su im na dohvat ruke, tačnije, na svega par klikova. Pored društvenih mreža, oni najviše vremena provode na YouTubeu koji nudi mnoštvo video sadržaja, od raznih tutorijala, preko komičnih klipova, saveta, ličnih vlogova, najava za nove filmove pa do video spotova muzičkih zvezda.

Tinejdž YouTube zvezde demografski pripadaju generaciji Z (deca rođena ranih 2000-ih, imaju od 13 do 19 godina) koja odrasta uz društvene mreže i voli online video sadržaje. U proseku, pripadnici generacije Z provedu 17 sati dnevno ispred ekrana, a 72% njih YouTube posećuju svaki dan.

Od komičara preko gejmera do vlogera različitih vrsta, Jutjuberi su uspeli da izgrade moćno carstvo zabave van kontrole medijskih giganata. Njihova moć zasniva se na nezavisnosti i ogromnim fan-bazama koje čine milioni pratilaca (engl. followers) njihovih kanala.

Zahvaljujući svojoj popularnosti i ogromnom broju pratilaca, mnogi Jutjuberi postali su interesantni velikim kompanijama koje sa njima potpisuju ekskluzivne ugovore kako bi reklamirali neke od njihovih proizvoda na svojim kanalima. Neki su, pak, zahvaljujući svojoj popularnosti, dobili i svoje emisije na velikim TV mrežama jer su ih producenti prepoznali kao nove influensere (one koji utiču na stavove i ponašanje, pre svega mladih). Primera radi, Abbi Jacobson i Ilana Glazer svoj rad su počele da objavljuju na YouTubeu u okviru kanala BroadCity koji je kasnije počeo da prikazuje i Comedy Central. Popularnost svog kanala iskoristila je i Miranda Sings koja je potpisala ugovor sa Netflix-om za emisiju “Hatters Back Off!”. Ove jutjuberke nisu među najpraćenijim ali kvalitetan sadržaj sa njihovih kanala podstakao je publiku na interakciju te su tako zapale za oko TV producentima.

Svakog dana bilioni YouTube korisnika gledaju sadržaje na ovom kanalu. Trenutno je ova platforma dostupna u 90 zemalja na 80 različitih jezika, dok je YouTube aplikacija dostupna u preko 130 zemalja. Top jutjuberi poseduju aktivnu publiku, trude se da stalno plasiraju nove sadržaje preko svojih kanala,

Među najpopularnijim sadržajima na YouTubeu su:

  • product reviews (recenzije proizvoda)
  • how-to videos (video koji objašnjava kako se nešto radi)
  • vlogs (vlogovi su blogovi u video formatu)
  • gaming videos (sadržaji o video igricama)
  • comedy videos (komični sadržaji)
  • haul videos (šminka, odeća, kućne potrepštine nakon šoping akcija)
  • memes/tags (50 činjenica o nekome, prikaz života neke poznate ličnosti)
  • favorites/best of videos (liste najomiljenijih sadržaja određene tematike)
  • educational videos (sadržaji obrazovnog karaktera)
  • unboxing videos (otvaranje kutija sa novim proizvodima i reakcije na iste)
  • Q&A videos (interakcija između influensera sa društvenih mreža i fanova)
  • collection (prikaz kolekcije igračaka, lutki, nekih predmeta)
  • prank (šale, prevare, najčešće se dele putem društvenih mreža).

Kanal YouTube najčešće se “konsultuje” pre neke kupovine jer su recenzije proizvoda često izvor kome se najviše veruje da li je nešto vredno vašeg novca ili ne. Prema rezultatima sajta Think with Google, 62% korisnika koristi recenzije sa YouTubea kao relevantne prilikom budućih kupovina, dok bi isti procenat mladih starosti od 18 do 24 godine, isprobao neki od proizvoda predstavljenih putem YouTube kanala.

Kako YouTube utiče na decu

Prosečni korisnik pametnog telefona dnevno provede minimum 2 do 3 sata koristeći ga. Najveći deo vremena provodi se na društvenim mrežama (Instagram, Twitter, Facebook) ali i na YouTubeu. Od najranije dobi, deca počinju da koriste Internet, najčešće gledajući sadržaje na YouTubeu.

Moć i uticaj svakog jutjubera ogleda se u broju njegovih pratilaca (engl. subscribers). Ukoliko su teme koje se na kanalu obrađuju ozbiljne (politika, filozofija, sociologija), pratioci će biti osobe približnih godina ili stariji od jutjubera. Ukoliko se obrađuju teme poput životnih priča, reakcija, tutorijala, šala, publika će biti ili približnih godina ili mlađa. Zbog toga je neophodno da oni koji snimaju sadržaj za svoje kanale vode računa o svom rečniku. Posebno na svoj način izražavanja moraju da obrate pažnju oni koji snimaju zabavne sadržaje jer njihovu publiku mahom čine maloletne osobe.

Svojim raznolikim sadržajima YouTube je zamenio klasičnu televiziju jer je preuzeo ulogu medija – on informiše, zabavlja i obrazuje. TV danas uglavnom gledaju stariji ljudi (jer za decu i mlade sadržaja gotovo i da nema, posebno na kanalima koji uživaju beneficije nacionalne frekvencije), dok su mladi uglavnom na Internetu.

Mladi se brže povezuju i komuniciraju sa realnim influenserima približnih godina jer se lakše identifikuju. Kada je jutjuberka Lea Stanković progovorila o iskustvu sa napadima u tramvaju (što se odnosilo na napad na devojčicu u Beogradu kojoj niko nije hteo da pomogne), izazvala je lavinu komentara tinejdžera na društvenim mrežama. U ovakvim primerima ogleda se efikasnost jutjubera da skrenu pažnju i na ozbiljne teme jer su oni u svom pristupu iskreni tako da se mladi mogu brže poistovetiti sa njima.

Svetske YouTube face

Jutjuberi više vole kada ih nazivaju YouTube filmmakerima. Njihov posao je da publici predstave neki događaj, udele savet ili prepričaju priču iz svog života te tako poistovete sa ciljnom grupom pratilaca. YouTube je postao način života za ove mlade ljude koji ne ispuštaju iz ruku svoje mobilne telefone. Svoje slobodno vreme uglavnom provode gledajući snimke svojih idola koji ih inspirišu te i sami postaju kreatori zanimljivih sadržaja putem kojih na neki način komuniciraju sa drugima.

Ovaj tip YouTube kanala najčešće se označava kategorijom “entertainment” (zabava) i dodeljuje im se određena ocena (na osnovu svih prikupljenih podataka), koja može biti A, B ili C (sa potkategorijom).

U svetu su snimanje igranja igrica (engl. gameplay) i recenzije video igara među najpopularnijim temama. Tome svedoči i kanal PewDiePie koji ima 60.4 miliona pratilaca (2017. godine ostvario je zaradu od 12 miliona dolara). Iza ovog kanala stoji Švevđanin Felix Arvid Ulf Kjellberg, komentator video igrica koji često u svojim klipovima igra neku igricu, dok se u delu ekrana prikazuju i njegove reakcije tokom igranja iste. Negativan publicitet doživeo je prošle godine kada je Wall Street Journal u svom izveštaju naveo da njegovi postovi sadrže antisemitske poruke što je rezultiralo raskidom ugovora sa kompanijama Disney i YouTube (iako nije banovan sa samog sajta).

Značajna ličnost svetskih razmera je i petnaestogodišnji pop/rap pevač Matthew Morris iz Džordžije koji ima preko 15 miliona pratilaca. Na svom kanalu MattyBRaps svake nedelje postavlja covere i remiksove popularnih pesama, ali I svoju autorsku muziku.

Za razliku od njega JoJo Siwa ima 6.8 miliona pratilaca i zahvaljujući svojoj popularnosti ima i lutku JoJo, koja je urađena po njenom liku. Ova petnaestogodišnja Amerikanka na svom kanalu svake nedelje objavljuje muzičke video sadržaje, plesne tutorijale, izazove, ali i video sadržaje u saradnji sa top jutjuberima.

Domaće YouTube snage

Sećate li se klipova sa kanala Zvoganj? Autentičan humor i crteži svojevremeno su izbacili u orbitu Danila Dabića. Danilo se bavi animacijom a njegovo glavno oružje je humor.  Njegovi radovi svojevremeno su bili zaista popularni. Međutim, kasnije su sajber prostor osvojili drugačiji sadržaji a neki od aktera odlučili da sebe i svoj rad pretvore u neku vrstu brenda. Tako danas gotovo da ne postoji osoba koja nije čula za Zoranu Jovanović, poznatiju po svom internet imenu Zorannah. Ova modna blogerka na svom kanalu postavlja različite klipove o modi i lepoti i ima preko 130.000 pratilaca a uspela je da objavi i knjigu za jednu od vodećih srpskih izdavačkih kuća.

Među najpopularnijim jutjuberima u Srbiji svakako je Yassertain, odnosno Milan Inić. Ovaj Novosađanin danas ima 23 godine a pre osam godina je počeo spontano da se snima i postavlja klipove na svoj kanal. Preko pola miliona pratilaca na njegovom kanalu može videti razne skečeve a ciljna publika su mu predškolci i osnovci. Milan je jedan od odgovrnijih jutjubera koji stalno potencira da je neophodno da postoji velika odgovornost po pitanju obraćanja deci i mladima.

Jedna od najpopularnijih jutjub tinejdžerki je Novosađanka Marija Žeželj. Svoj prvi video objavila je 2015. godine, kada je imala samo 15 godina, a danas njen kanal prati preko 350.000 fanova koje interesuju njeni saveti o modi, lepoti, lifestyle teme i DIY (engl. do it yourself – uradi sam) saveti. Marija je i jedna od najmlađih spisateljica. Njen roman “Moj slatki život” posvećen je tinejdžerskom uzrastu.

Najpopularniji YouTube gejmer, Stefan Vuksanović Muđa poreklom je iz sela Drmno kod Kostolca. Svoje gejmerske avanture počeo je da objavljuje sa 15 godina, a danas ima preko milion pratilaca.

Malo stariji kolega Muđe, Bogdan Lalović započeo je sa objavama na svom kanalu SerbianGamesBL još 2012. godine. Ima preko 850.000 pratilaca i uglavnom snima “Minecraft”. Na svom kanalu igra igrice i deli duhovite fore sa svojim fanovima.

Na YouTubeu se može zaraditi putem patrona koji uplaćuju određene svote novca (kako bi jutjuberi mogli da stvaraju svoje sadržaje i dalje) i putem AdSensa, tj. reklama u okviru njihovih video-spotova. Ipak, sadržaj sa srpskih kanala ne kotira se isto kao onaj sa svetskih jer su naše reklame mnogo manje plaćene od, recimo, američkih.

Prema podacima sa sajta socialblade.com, domaći jutjuberi godišnje prihoduju:

  • Baka Prase – mesečno od 4.300 dolara, godišnje od 51.900 dolara
  • Anđela&Nađa – mesečno od 3.100 dolara, godišnje od 37.500 dolara
  • SerbianGamesBL – mesečno od 2.900 dolara, godišnje od 34.600 dolara
  • Muđa – mesečno od 2.900 dolara, godišnje od 34.200 dolara
  • Stuberi – mesečno od 2.800 dolara, godišnje od 33.800 dolara
  • Jana Dačović – mesečno od 868 dolara, godišnje od 10.400 dolara
  • Marija Žeželj – mesečno od 164 dolara, godišnje od 20.000 dolara.

Srbija još uvek nije podržana za YouTube Partnership program kojim se omogućava zarada od oglašavanja. Međutim, to se može premostiti registrovanjem u nekoj od država gde je ovaj program omogućen. I više je nego izvesno da je video budućnost i da će uticaj jutjubera na mlađu publiku biti sve veći jer oni odrastaju u ekspanziji Interneta.

 

Pročitajte i...