Kultura

Kompleksnost političkih struktura u svetu serije „Avatar: Poslednji vladar vetrova”

Piše: Jovan Živković

Kada je 2005. godine animirana serija „Avatar: Poslednji vladar vetrova” izašla prvi put, brzo je osvojila srca gledalaca širom sveta. Međutim, iza ovog naizgled nevinog crtaća krije se jedna ozbiljna politička priča, koju će pažljiviji i stariji gledaoci uočiti.

Svet u kojem se odvija „Avatar: Poslednji vladar vetrova” sastoji se od četiri glavne nacije: vode, zemlje, vatre i vazduha.

U njima postoje ljudi koji imaju sposobnost da vladaju nekim od ovih elemenata, dok je avatar biće koje može vladati svim elementima i, po okončanju svog života, ponovo se reinkarnira, samo ovog puta u drugoj naciji.

Radnja ove serije prati Anga, avatara i poslednjeg vladara vazduhom, u zaustavljanju Nacije vatre da pokori svet. Iako će priča u početku delovati crno-belo, podsećajući na klasičnu priču dobra i zla, njen dalji tok odvešće vas u dubinu avatar-sveta i bogatstva koje on nudi.

Takozvani worldbuilding odrađen je gotovo perfektno. Osim ljudskog, imamo i duhovni svet, a avatar predstavlja most između njih.

Svaka od gorepomenutih nacija ima svoju političku strukturu koja odražava njihovu kulturu i način života, a i čije primere možemo naći u našoj istoriji.

Voda – Eskimska plemena

Narod vode podeljen je u dva plemena – južno i severno. Njihovi domovi su Južni i Severni pol, s tim da je vladare vodom moguće naći i kod Velike močvare u Kraljevstvu zemlje, gde su razvili svoju kulturu i način vladanja vodom.

Najveću sličnost u stvarnom svetu, s obzirom na mesto življenja, možemo naći u inuitskim plemenima. Južno pleme vode veoma je siromašno i dodatno oslabljeno tokom rata.

Pitanje njihove nezavisnosti nije precizno definisano, ali kako su izgubili gotovo sve vladare, najverovatnije je da nacija vatre samo nije imala interesovanja da tu pravi svoju koloniju.

S potpuno druge strane sveta, severno pleme vode odoleva napadima nacije vatre, kako zbog toga što je okruženo vodom i ledom tako i zbog svoje organizacije.

Ova država prikazana je kao jedna plemenska zajednica u kojoj postoji vođa, ali i veće starešina.

Severno pleme vode drži veoma do svoje tradicije i patrijarhat je ovde izuzetno izražen, pa tako postoji podela na muške vladare koji učestvuju u borbama i ženske vladare koji su zaduženi za lečenje.

Što se same vode kao elementa tiče, reč je o elementu promene. Vladari vodom su izuzetno prilagodljivi, te čak i kad na prvi pogled nemaju vodu oko sebe, oni će je naći u biljkama ili stvoriti znojem.

Vladanje vodom se najviše upoređuje sa borilačkom veštinom poznatijom kao tai či u kojoj je cilj snagu protivnika iskoristiti protiv njega, što vladari vodom i rade, puštajući vodu da teče oko njih koristeći je kasnije za napad.

Zemlja – Srednjovekovna Kina

Narod zemlje živi u Kraljevstvu zemlje, koje je bilo najveća država na svetu pre početka osvajanja Nacije vatre. Reč je o feudalnoj državi, čiji je glavni grad Ba Sing Se, ali gde regioni imaju poprilično veliku autonomiju.

Tako postoji grad Omašu, koji je, prema legendi, nastao tako što su dvoje zaljubljenih hteli da pomire svoja sela. Međutim, muškarac je stradao, a nakon njegove smrti žena je iskoristila vladanje zemljom da ujedini ta dva sela.

Kako se ona zvala Oma, a momak Šu, grad je dobio ime Omašu. Ovo je samo jedna od legendi ispričanih u seriji sa ciljem da se ovaj svet učini još bogatijim.

Elementi i njihova izvedba; Foto: reelrundown.com

Kraljevstvo zemlje najviše liči na srednjovekovnu Kinu u kojoj su se smenjivale brojne dinastije koje su upravljale svojim posedima. Kraljevstvom zemlje upravlja kralj iz glavnog grada.

Ba Sing Se je takođe zanimljivo prikazan. Naime, u njemu postoji nekoliko zidova, kao i glavni spoljašnji zid koji nacija vatre još uvek nije srušila. Unutrašnji zidovi takođe igraju veliku ulogu, jer služe da odvoje stanovništvo po klasama.

Tako, u slučaju da spoljašnji zid padne, prvi na udaru bili bi najsiromašniji, dok su najbogatiji najbezbedniji u centru grada. Takođe, vlast kralja je samo prividna.

Grad zapravo kontroliše ministarstvo kulture i tajna policija koja i kralja i narod drži u neznanju, uveravajući ih da rat ne postoji, iako veliki broj izbeglica svakodnevno dolazi u Ba Sing Se, smatrajući ga poslednjim utočištem od nacije vatre.

Sama zemlja predstavlja element materije. Vladanje zemljom najviše podseća na veštinu hung gar, koja se zasniva na snazi i čvrstini stavova.

Vatra – Carski Japan

Narod vatre živi na jednom ostrvu od nekoliko arhipelaga, ali je ratovima u poslednjih sto godina i te kako proširio svoje teritorije po Kraljevstvu zemlje koje je nazvao kolonijama.

Osim vladara vatrom, nacija vatre ima veliku prednost u odnosu na druge zemlje zbog toga što je ranije ušla u industrijsku revoluciju.

Ova država najviše podseća na carski Japan iz perioda Drugog svetskog rata, s obzirom na to da je i Japan ratovao protiv svojih suseda od kojih je bio tehnološki superiorniji i čije je teritorije osvajao.

Takođe, državni sistem carskog Japana i naroda vatre je isti. Obe države imaju autoritarne vladare čija je vlast nasledna i obe države su militarističke.

I u vatrenoj naciji, kao i u tadašnjem Japanu, sve je podređeno vojsci, a ponajviše industrija koja je usredsređena na proizvodnju novih oružja.

Hijerarhija je zasnovana po vojničkim zvanjima i titulama, a militarizam se oseća i kod običnog naroda koji ima strahopoštovanje prema vojsci i vojnoj službi.

Ono u čemu je ovaj serijal najviše uspeo, to je da ne napravi od jednog naroda čiste zlikovce i neprijatelje, već je kao glavnog antagonistu predstavio rat i njegove huškače.

To se najbolje da videti u jednoj epizodi u kojoj uočavamo kako je čak i obrazovni sistem organizovan tako da podvaljuje deci, učeći ih kako njihova država širi bogatstvo i blagostanje svetom, a da je rat nužno sredstvo u tome.

Koliko je militarizam ušao u sve pore ove države, ogleda se i u vladanju vatrom, za koje mnogi pripadnici tog naroda, ali i drugih, smatraju da se zasniva na agresivnosti i snazi.

Vatra jeste element moći, s tim da je u isto vreme i element energije koji predstavlja život. Ona se rađa i umire, a od njenog vladara očekuje se da je kontroliše.

Kao što nacija vatre predstavlja Japan, tako se i vladanje vatrom zasniva na jednoj japanskoj veštini, a reč je o šotokan karateu.

Vazduh – Tibetanski monasi

Narod vazduha još nazivaju i vazdušni nomadi. Oni su se odvojili od ovozemaljskog života i borave u svojim hramovima do kojih je kopnenim putem gotovo nemoguće doći.

Njihovo društvo je dosta liberalno, niko nema izraženu vlast, već se o životu u zajedinici staraju najstariji i najmudriji među njima.

Zbog toga mnogi vide sličnost između vazdušnih nomada i tibetanskih monaha, koja se, osim u stilu života, ogleda i u načinu odevanja. Kultura ovog naroda jeste filozofija tolerancije.

Mapa avatar sveta; Foto: wIkicommons

Vazdušni nomadi oštro se protive ubijanju, pa je tako jedan od zaštitnih znakova njihove kulture veganska ishrana.Ono što je specifično za ovaj narod jeste to da su svi njegovi pripadnici ujedno i vladari.

Razlog za ovo može se naći u tome što su njihove veze sa duhovnim svetom čvršće od drugih naroda, naročito kroz razne meditacije i obrede. Zato i ne čudi što je upravo vazduh element kojim jedna ovakva kultura može upravljati.

Vazduh je element slobode, on se nalazi svuda u prirodi, stoga je nemoguće ograničiti vladanje vladuru vazduha. Borilačka veština sa kojom liči vladanje vazduhom naziva se ba gua i svoje osnove zasniva na kružnim pokretima.

Avatar – Reinkarnacija

Kroz narativ serije „Avatar: Poslednji vladar vetrova” upoznajemo se sa bogatom istorijom ovog sveta i raznim pričama kako su nastala prva vladanja, pojedini gradovi, kulture i običaji, kao i sa kojim nedaćama su se susretali prethodni avatari.

Kroz te primere možemo videti da čak i izmišljen svet ne može da odoli mitovima i legendama, ali ni da bude otporan na pojedine „bolesti” našeg društva, poput pohlepe, zavisti i gordosti.

Figura avatara takođe ima svoju vezu sa božanskim figurama iz našeg sveta. Iako je i on čovek koji deo detinjstva provodi odrastajući kao i svako drugo dete, avatar predstavlja most između ljudskog i duhovnog sveta, te zato i uživa poštovanje pripadnika svih nacija.

U normalnim okolnostima, avatar putuje svetom posle određene obuke i svaka nacija mu daje učitelja koji će ga naučiti da vlada njenim elementom kako bi postao savršen avatar.

Nakon svoje smrti, avatar se reinkarnira u pripadnika nacije čiji element dolazi posle elementa iz koje je nacije taj avatar bio (redosled: voda, zemlja, vatra i vazduh), što je jako slično principu reinkarnacije koji se javlja u budizmu i hinduizmu.

Ono što takođe izdvaja ovaj animirani univerzum jeste koncept duhovnog sveta. Svaka nacija ima svoje duhovno nasleđe i veze sa duhovnim svetom.

Avatar, kao centralna figura, ima sposobnost komunikacije sa duhovnim bićima i može pristupiti duhovnim svetovima svih četiri nacija.

Ova ideja duhovnog sveta može se uporediti sa različitim religijskim verovanjima i mitologijama, tj. verovanjima u postojanje duhova, bogova i nadnaravnih bića.

Kroz političku strukturu sveta u seriji „Avatar: Poslednjeg Vladara Vetrova” nudi se dublje razumevanje političkih sistema. Ovaj crtani se takođe bavi i pitanjima seksizma, konzervatizma i genocida.

Nastavak ovog serijala, „Avatar: Legenda o Kori” izašao je 2012. godine i njegova priča prati avatara posle Anga, devojku Koru iz Južnog plemena vode, koja će u četiri sezone, koliko ovaj serijal broji, morati da reši nekoliko kriza.

Teme koje „Legenda o Kori” obrađuje jesu, između ostalog, i uticaj industrijske revolucije na svet koji je okupirala, kao i ideje komunizma, teokratije, anarhije, fašizma i feminizma.

 

Pročitajte i...