Afirmacija ženskog strip stvaralaštva

Ana Petrović – Toni Zec

SVAKODNEVICA U BASNOVITOM RUHU 

Piše: Nikola Tasković

Na početku treće decenije dvadeset prvog veka vreme običnog čoveka galopira. Potrebe svakodnevnog života traže brzinu u delovanju, brzinu u informisanju, efikasnost na svim poljima od koje se povećava pritisak na nervni sistem, koji ne evoluira brzo kao društveni fenomeni. 

Zbog toga raste i neophodnost ka različitim vrstama eskapizma. Nikada u ljudskoj istoriji nijе bilo više načina na koji priče mogu da se prenesu, nikada nije bilo toliko dostupnih medija. Osim knjiga, filma i video igara, tu je i strip. Medij koji nekako prоmiče ljudima koji nisu uvučeni u njegove čari, a koji ima možda i najviše da ponudi zbog svoje višestruke prirode i nevezanosti za stupanj razvoja tehnologije.

Pored stripa u klasičnom smislu, koji se publici čini dostupnim na papiru, fizički manifestovan, pojavio se i veb-strip kao naslednik ili neka nova inkarnacija novinskog stripa. Već duže vreme traje migracija novinarstva u svet jedinica i nula, naročito društvenih mreža, pa je logično da se priključe i naslednici Hogara i Garfilda.

Toni Zec je jedan od predstavnika domaćeg veb-stripa koji je kreirala Ana Petrović, diplomac na beogradskom Fakultetu primenjenih umetnosti. Pored stvaranja svojih stripova od jedne table, bavi se ilustracijom i ima plodnu saradnju sa Kreativnim centrom iz Beograda.

Anin strip je smešten u svet antropomorfnih životinja koje pogađaju problemi istovetni našim. U njemu svi stanovnici poprimaju izgled životinje sa kojom može da ih poveže skup njihovih osobina ili sam sklop ličnosti. Tako da se za Tonija Zeca može reći da je zapravo moderna basna, koja svojim koloritom ističe neke svakodnevne situacije i blago ih uvija u satiru. 

Humor u Toniju je jako prijemčiv jer se gotovo svi mogu poistovetiti sa situacijama u kojima se Anini junaci zatiču. Razlog za to je što pored zeca Tonija koji je naivan, bezbrižan, veseo i dobroćudan, imamo i paletu likova čiji karakteri mogu da se opišu kao moderni ahetipovi ličnosti. Kroz njih je moguće pogledati na svakodnevne probleme na jedan zdrav način, začinjen dozom duhovitosti.

Možda i najupečatljiviji lik ovog stripa je bik Biki koji je nervozan, mrzovoljan i konstantno na ivici depresije zbog tereta svakodnevnog funkcionisanja. Uz njega i Tonija tu su još i zečica Cici, mačka Maša i još jedan predstavnik zečeva – Baka koja predstavlja stereotip svake brižne bake ikada.

Anin crtež i stilizacija ovog antropomorfnog sveta ostavlja utisak da se radi o stripu koji je namenjen deci. Likovi i njihovo okruženje izgledaju kao pripadaju stranicama neke slikovnice za predškolce. Nose u sebi lepotu koju može da ceni dečije oko zaljubljeno u crtaće i dizajn likova stvarno drži pažnju, i iščekuje se pouka o tome kako se pravilno prelazi ulica ili o tehnici pranja ruku. I sam kolor je takav – jarke i jasne boje prijatne za oko kada su u kombinaciji sa pričajućim životinjicama. 

Međutim, čitalac još ne mora da se upozna sa sadržajem oblačića da bi shvatio da nije reč o sadržaju namenjenom deci. Same vinjete imaju često u sebi niz detalja koje mogu da shvate samo odrasli, kojima su takve situacije poznate u određenoj perspektivi. A onda kada se stripovi i pročitaju, postaje jasno da se radi o jednom jako pametnom delu koje sagledava svakidašnjicu, nimalo je ne umekšavajući, već skreće pažnju na neophodnost humora u njoj.

Ana Petrović je rad na Toni Zecu javnosti učinila dostupnim na svojim fejsbuk i instagram profilima, a više puta je o njima pričala u intervjuima i na izložbama izlagala svoje radove.

 

Projekat “Afirmacija ženskog strip stvaralaštva” podržan je od strane Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije

Pročitajte i...